fbpx

Obserwuj nas

Zadzwoń: +48 535 850 624

 > pozycjonowanie  > Copywriter – współczesny skryba?

Copywriter – współczesny skryba?

W 2002 roku (tak, to wiele lat temu) pojawił się film „Astreix i Obelix: Misja Kleopatra”. Jednym z jego bohaterów był Otis, niezwykle wygadamy skryba. I to właśnie do jego postaci chciałbym nawiązać. Otis w swoim monologu pięknie opisał, czy to dobrze być skrybą. Przypomnimy więc ten zacny fragment:

– Moim zdaniem to nie ma tak, że dobrze albo że nie dobrze. Gdybym miał powiedzieć, co cenię w życiu najbardziej, powiedziałbym, że ludzi. Ekhm… Ludzi, którzy podali mi pomocną dłoń, kiedy sobie nie radziłem, kiedy byłem sam. I co ciekawe, to właśnie przypadkowe spotkania wpływają na nasze życie. Chodzi o to, że kiedy wyznaje się pewne wartości, nawet pozornie uniwersalne, bywa, że nie znajduje się zrozumienia, które by tak rzec, które pomaga się nam rozwijać. Ja miałem szczęście, by tak rzec, ponieważ je znalazłem. I dziękuję życiu. Dziękuję mu, życie to śpiew, życie to taniec, życie to miłość. Wielu ludzi pyta mnie o to samo, ale jak ty to robisz?, skąd czerpiesz tę radość? A ja odpowiadam, że to proste, to umiłowanie życia, to właśnie ono sprawia, że dzisiaj na przykład buduję maszyny, a jutro… kto wie, dlaczego by nie, oddam się pracy społecznej i będę ot, choćby sadzić… znaczy… marchew.

Skąd więc nawiązanie do copywritingu?

Funkcja skryby pojawiła się w starożytnym egipcie. Jest zadaniem było ręczne dokumentowanie różnego rodzaju wydarzeń, zarówno dotyczącego rodziny królewskiej czy też zamożniejszych mieszkańców, jak i wydarzeń, które miały wpływ na życie biedniejszej części społeczeństwa. Skryba odpowiadał także za utrwalanie w formie pisemnej wiedzy, która została pozyskiwana przez Egipcjan w różnych częściach świata. Zatrudnienie znajdowali zarówno w administracji publicznej, armii czy też administratorach świątyń. Widzimy więc analogię do współczesnego copywritingu. Copywriterzy również dokumentują różnego rodzaju wydarzenia, dzielą się swoimi doświadczeniami, przekazują swoją wiedzę innym w postaci merytorycznych artykułów. Trzeba jednak przyznać, iż filozofia współczesnego copywritingu znacząco odbiega od tego, czym kierował się opis. O ile zadaniem copywritera jest stworzenie jak najbardziej sprzedających treści, o tyle skrybowie uważali swoją pracę za swojego rodzaju misję, by to, co tworzą, przynosiło korzyści innym, zarówno w teraźniejszości, jak i przyszłości. To właśnie ciężka praca niejednego skryby pozwoliła poznać nam wydarzenia sprzed wielu wieków. Ciężko byłoby znaleźć copywritera, który w taki sam sposób chciał przekazać, czy jego praca jest ciekawa i czy dobrze jest być copywriterem.
W tym miejscu trzeba jednak podkreślić, iż często rola copywritera jest umniejszana. Jest on traktowany tylko jako dostawca dostawca treści, mimo, iż to jego słowami tworzony jest przekaz firmy. To właśnie copywriter może generować sprzedaż lub też odpowiednio eksponować zalety firmy, nakłaniając potencjalnych klientów do podjęcia współpracy.

Dlaczego więc warto doceniać copywriterów?

Rola copywritera w niejednej firmie bywa kluczowa. Nie bez powodu mówi się, że to właśnie treści sprzedają. Ktoś więc te treści musi przygotować. Copywriterów trzeba doceniać chociażby z tego powodu, iż niewielu jest na rynku, którzy są w stanie poradzić sobie z trudnymi zadaniami. Są branże, gdzie znalezienie copywritera w krótkim czasie graniczy z cudem. Publikując ogłoszenie o poszukiwaniu copywritera zapewne skończy się wysypem ofert, jednakże spora część z nich na starcie będzie odrzucona. Wstępna selekcja pozwala wybrać kilku copywriterów, którzy mają odpowiednie doświadczenie i talent. Czasem wybiera się copywriterów bez doświadczenia, lecz z dużym potencjałem. Takie nieoszlifowane diamenty potrafią niejednokrotnie zaskoczyć. Mimo, iż praca dobrego copywritera nie jest tania, warto w nią inwestować, bo potrafi przynieść dużo korzyści.

Czy każdy może zostać copywriterem

Zawód copywritera nie jest jednak zawodem dla każdego – tu nie liczy się szybkość stukania w klawiaturę, lecz umiejętność tworzenia treści. Treści, które będą przyciągały i zachęcały do określonego działania. Jeżeli nie czuje się tego, co chce się przekazać – taki przekaz będzie „wewnętrznie martwy”. Spora część copywriterów to osoby mające nadmiar czasu w czasie wakacji lub też podczas studiów i chcą sobie dorobić. Takie osoby być może do seo copywritingu mogłyby się nadać, po wyrobieniu w sobie pewnych nawyków. Do profesjonalnego pisania może to jednak nie wystarczyć. Jeżeli ktoś mało czyta, ma problem z formułowaniem przekazu – to nie będzie zajęcie dla niego.

Post A Comment