Obserwuj nas

Zadzwoń: +48 535 850 624

 > pozycjonowanie  > Czy pozycjonowanie musi być drogie?
Kampania seo

Czy pozycjonowanie musi być drogie?

Powyższe pytanie możemy usłyszeć niemalże każdego dnia. Wielu właścicieli stron internetowych zastanawia się, dlaczego wiążą się z tym koszta w takiej wysokości a nie innej, na przykład niższej. Odpowiedź jest wbrew pozorom bardzo prosta. Na koszt pozycjonowania składa się bardzo wiele czynników, które postaramy się omówić. Naszym celem nie jest udowodnienie, że pozycjonowanie nawet lokalnej stronki musi się wiązać z niebagatelną kwotą, lecz to, na co rozkładają się te koszta.

Narzędzia

Seowiec w swojej pracy wykorzystuje wiele narzędzi. Są to m.in. Ahrefs, Senuto, Semstorm, Majestic, które są de facto tylko narzędziami analitycznymi. Pozwalają one spojrzeć na witrynę w szerszym zakresie. Uzyskane w ten sposób dane trzeba poddać odpowiedniej analizie i wyciągać wnioski. To tylko same narzędzia analityczne, a gdzie reszta? Jednym z fundamentów pozycjonowania jest linkbuilding, który również wspiera się różnego rodzaju narzędziami. Narzędzia owe również generują koszta, które mają swój udział w procesie pozycjonowania. Istnieje jeszcze wiele innych narzędzi, którymi seowiec powinien dysponować, by móc skutecznie walczyć o uzyskanie możliwie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwań. Owszem, są również dostępne darmowe narzędzia, jednakże samymi darmowymi rozwiązaniami nie można mówić o skuteczności.

Treść

Treści czyli content, to jeden z najważniejszych elementów seowej układanki. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z małym projektem z niewielką konkurencją czy też mowa o dużej, wielopłaszczyznowej kampanii – treści muszą być! Mowa tu nie tylko o treściach, które można publikować w kanałach social media – chodzi tu przede wszystkim o działania na płaszczyźnie takiej jak content marketing, czyli marketing treści. Treści w ramach tych działań muszą być zredagowane w sposób zrozumiały a przede wszystkim merytoryczny. Poza artykułami sponsorowanymi w grę wchodzą także treści na strony zapleczowe (których ideę postaramy się w kolejnych wpisach zaprezentować). Tutaj również owe treści muszą być tworzone, wielokrotnie w znacznych ilościach. Zaangażowanie dobrego copywritera wiąże się z niemałymi kosztami. To właśnie koszty treści mogą stanowić dużą część wydatków w zakresie pozycjonowania.

Linkbuilding
Linkbuilding może być realizowany na wielu płaszczyznach. Wciąż bardzo popularne jest zdobywanie linków z forów lub też blogów. Takie wpisy nie zawsze przynoszą korzyści, czasem mogą zaszkodzić, należy więc bardzo rozważnie przeprowadzać kampanie z użyciem tych rozwiązań. Zdobywanie tych linków wiąże się również z kosztem – seowcy zlecają pozyskiwanie linków linkbuilderom, którzy posiadają odpowiednie bazy miejsc, z których mogą linkować. Praca linkbuilderów również generuje koszta, które podnoszą koszt pozycjonowania.

Czy to są wszystkie czynniki, które składają się na koszt pozycjonowania? Kosztem jest także czas pracy pozycjonera, poświęconego na pozostałe czynności. Należy tu uwzględnić przede wszystkim czas poświęcony na optymalizację serwisu (zwłaszcza, gdy jest to serwis „żywy”, nieustannie rozwijany). W tym czasie pracy uwzględnia się także czas potrzebny na komunikację, czy to mailową czy telefoniczną z klientem. Należy w to wliczyć przygotowywanie raportów, koordynacja innych działań z pozostałymi członkami zespołu, jak również zysk seowca.

Oczywiście korzystanie z usług seowca nie jest obowiązkowe, zawsze można podjąć próby pozycjonowania w sposób samodzielny, na podstawie wiedzy znalezionej w internecie. Trzeba jednak uwzględnić fakt, iż tę wiedzę trzeba zdobyć, a nie zawsze jest ona aktualna z obecnymi trendami. Samo zdobycie wiedzy to tylko fundament, reszta to godziny wytężonej pracy, która bez odpowiedniego doświadczenia może przynieść więcej szkód niż korzyści.