fbpx

Obserwuj nas

Zadzwoń: +48 535 850 624

 > pozycjonowanie  > Najczęstsze błędy na stronach internetowych (część I)
błąd 404

Najczęstsze błędy na stronach internetowych (część I)

Dziś podejdziemy do tematu trochę technicznie. Jakiś czas temu wykonaliśmy za darmo audyt seo kilku witryn internetowych. Ich właściciele nie kryli zdziwienia – głównie ze względu na fakt, iż korzystali z renomowanych agencji. W większości witryn pojawiały się te same błędy, co może świadczyć o tym, iż pewne kwestie są podczas optymalizacji marginalizowane. W przypadku dwóch stron pozycjonowanych przez agencję zauważono całkowity brak optymalizacji. Strony wczytywały się bardzo długo, ze względu na rozmiar grafik, w treści w ogóle nie były umieszczone słowa kluczowe – ba, nawet ich synonimy. Co jeszcze ciekawego znaleźliśmy?

Strony z kodem 404

Strony zwracające kod 404 to strony, które nie istnieją, ale prowadzą do nich linki. Wyobraźmy sobie, iż mamy podstronę „mieszkania.php”, a link skierujemy na „miezskania.php”. Różnicę widać gołym okiem i jak łatwo można można przewidzieć – naszym oczom ujrzymy właśnie stronę zwracającą tenże kod.
W przypadku naszej strony czytelnicy zobaczyliby taką piękną stronę:
błąd 404

Strony zwracające kod 404 mogą być dla nas sporym problemem, nie tylko wizerunkowym. Użytkownicy, którzy trafiać będą na naszą stronę z kodem 404 z wyników wyszukiwań od razu z niej wyjdą. Sprawi to, iż zwiększy się współczynnik odrzuceń, który jak wiadomo, jest jednym z czynników mających wpływ na pozycje w wynikach wyszukiwań. Należy więc sprawdzać, czy nie występują strony zwracające tenże kod – można to sprawdzić chociażby w GSC (Google Search Console) i reagować niezwłocznie.

Thin content

Thin content w dosłownym tłumaczeniu oznacza „cienką treść”. W znakomitej większości przypadków spotkaliśmy się z niewystarczającą treścią w obrębie witryny. Opisy oferty ograniczony do dwóch krótkich zdań raczej nie wpłynie negatywnie na pozycje w wynikach wyszukiwań, wręcz przeciwnie. Trudno w tak krótkiej treści odpowiednio zawrzeć słowa kluczowe. Pomijając rzecz jasna to, że piszemy dla ludzi a nie dla botów 😉 Dłuższe treści, dobrze wyczerpujące temat, są bardziej cenione przez Google, przez co mają większe szanse na zajęcie wyższych pozycji. Zjawisko thin contentu było przez Google szczególnie karane poprzez „Pandę” i „Phantoma” – o nich napiszemy w najbliższym czasie. Thin content zawiera również w sobie zjawisko „duplicate content”, czyli zduplikowanych treści.
Kopiowanie treści z innych stron i umieszczanie ich w swoim serwisie nie jest dobrym rozwiązaniem – może odbić się przysłowiową czkawką. Kwestia thin contentu również zostanie w najbliższym czasie rozwinięta.

Niedopasowanie do urządzeń mobilnych

Nieco ponad rok temu coraz głośniej zaczęło się mówić o mobile index first. Zjawisko owe polega na tym, iż Google w pierwszej kolejności indeksuje tę wersję strony internetowej, która jest dopasowana do urządzeń mobilnych. Spotkać możemy jeszcze wiele serwisów, które wersję mobilną mają na subdomenie i to właśnie adresy z subdomeny są brane w pierwszej kolejności pod uwagę przy rankowaniu strony. W przypadku stron responsywnych za wiele się w tej materii nie zmieniło. Postaramy się w najbliższym czasie przybliżyć temat mobile index first. A dlaczego jest to takie ważne, by posiadać stronę dopasowaną do urządzeń mobilnych? Odpowiedź jest prosta – jest to jeden z czynników mających wpływ na uzyskane pozycje. Tutaj jednak przestrzegamy przed jedną rzecz – samo posiadanie wersji mobilnej nie gwarantuje sukcesu. W przypadku błędnie zaprojektowanych wersji mobilnych można liczyć się z tym, iż Google nałoży karę na daną witrynę poprzez niższą pozycję.

Brak tekstów alternatywnych grafik
Jeszcze wiele lat temu, gdy łącza internetowe miały niską przepustowość, częstym zjawiskiem było powolne ładowanie się strony. W przypadku grafik najpierw widzieliśmy puste okienko z jakimś tekstem a dopiero później w tym miejscu pojawiła się grafika. Tekstem, który widzieliśmy, był tekst alternatywny (alt text). Opisuje on, co się znajduje na grafice. Rozwiązanie owe doskonale sprawdzało się w tamtych czasach, na dzień dzisiejszy jest to idealna okazja, by umieścić tam odpowiednie słowa kluczowe.

Post A Comment